Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Dil Felsefesi | FEL3101 | 3 | 6 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Felsefe Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Veren(ler) | |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, dil, anlam, doğruluk, hakikat ilişkisi ve dilin çeşitli kullanıları konusunda belli bir kavrayış düzeyine ulaşmalarını sağlamak ve onlara dilin gramatik ve bağlama dayalı özelliklerinin farkında olarak sağlıklı ve güvenilir bir anlama, yorumlama ve dili kullanma becerisi kazandırmak. |
---|---|
Dersin İçeriği | En önemli ifade aracımız olan dilin mahiyeti; dil, mantık ve epistemoloji arasındaki ilişki konusu üzerinde durulacak, anlam sorunu ve anlam kuramları tartışılacaktır. Bu bağlamda dilde anlam ve referans, delalet ve çağrışım gibi konular ele alınacak; dilde gramatik yapı, dil-bağlam ilişkisi ve dilin kullanımından doğan sorunlar üzerinde durulacaktır. Bu çerçevede, farklı diller konusu ele alınarak, sembolik, mecazî, ikonik ve model dil vs. konuları tek tek tartışılmaya çalışılacaktır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrencilerin gerek sözlü, gerekse yazılı olarak karşımıza çıkan çeşitli dil ve söylemler konusunda bilgi sahibi olmaları amaçlanır.
- Ders bitiminde öğrencilerin sağlıklı bir anlama, yorumlama ve anlamlandırma becerisi kazanması beklenir.
- Öğrencilerin dil felsefesi sorunları ve bu sorunlara getirilen çözümler hakkında bilgi sahibi olması beklenir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil ve Dille ilgili konular: Metafizik, Mantık ve Epistemoloji. | Ders kitabının ilgili bölümü |
2 | Anlam Sorunu ve Çeşitli Anlam kuramları | Ders kitabının ilgili bölümü |
3 | Atıfçı (Göndergeci) Kuram: Anlam ve atıf, Delalet ve Çağrışım. | Ders kitabının ilgili bölümü |
4 | Zihinci Kuram: Davranış Yatkınlığı Olarak Anlam. | Ders kitabının ilgili bölümü |
5 | Kulanımın Fonksiyonu Olarak Anlam: Dilsel Davranış Türleri | Ders kitabının ilgili bölümü |
6 | Düz-söz, Edim-söz, Etki-söz ve Duygulanımsal Anlam. | Ders kitabının ilgili bölümü |
7 | İşaret, Sembol, Timsal (İkon) ve Modeller. Semboller sistemi Olarak Dil ve Uzlaşımlar. | Ders kitabının ilgili bölümü |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Anlam/Anlamsızlık ve Anlamın Aktarılması. Dilde Anlam Katları (Semantik). | Ders kitabının ilgili bölümü |
10 | Mantıksal Atomculuk ve Doğrulamacı Yaklaşımlar. | Ders kitabının ilgili bölümü |
11 | Dil-Kullanım ve Dil Bağlam İlişkisi. | Ders kitabının ilgili bölümü |
12 | Dilde Belirsizlik ve Nedenleri. | Ders kitabının ilgili bölümü |
13 | Açık Metin ve Belirsizliğin Önemi. | Ders kitabının ilgili bölümü |
14 | Mecaz ve Mecazî İfadeler/ Temal Dil – Mecazî Dil Ayırımı. | Ders kitabının ilgili bölümü |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 0 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Final | 1 | 60 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 35 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 40 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|